Az ITIL képesítési rendszere

2014-03-10

Mára az IT-szolgáltatások egyre összetettebbé és egyre igényesebbé válnak, így egyre nagyobb nyomás nehezedik a szolgáltatókra, hogy a felhasználók számára gazdasági értéket közvetítsenek, méghozzá a minőség és a költséghatékonys...

Mára az IT-szolgáltatások egyre összetettebbé és egyre igényesebbé válnak, így egyre nagyobb nyomás nehezedik a szolgáltatókra, hogy a felhasználók számára gazdasági értéket közvetítsenek, méghozzá a minőség és a költséghatékonyság megőrzése mellett. Erősödik az a felismerés, hogy bármilyen szervezet vezetésénél az egyik legfontosabb stratégiai erőforrás az információ. A kulcs az információk összegyújtéséhez, elemzéséhez, a gyártáshoz és disztribúcióhoz, az üzlet számára biztosított informatikai szolgáltatások minősége.

Az ITIL világszerte népszerú megközelítése támogatást nyújt abban, hogy az informatikai szolgáltatásokat a szolgáltatók az üzleti élet igényeihez hozzáigazíthassák. Az ITIL útmutatást ad a szervezeteknek, hogyan használhatják az információs technológiát eszközként ahhoz, hogy megkönnyítsék az üzleti változásokat, átalakulásokat és folyamatos növekedést biztosítsanak. Az ITIL módszertanát több ezer szervezet fogadta el világszerte, többek között a NASA , a brit Nemzeti Egészségügyi Szolgálat (NHS ), HSBC bank és a Disney™.
 
Az informatikai szolgáltatás menedzsment a fenti kihívások kezelésével foglalkozik, figyelembe véve az üzleti igényeket, aktívan támogatva azokat. ITIL célja az üzemeltetés leszabályozásával a szolgáltatások minőségének javítása. A módszertan a szolgáltatások teljes életciklusát lefedi. A szolgáltatás-életciklus jól értelmezhető keretet ad a szolgáltatásmenedzsment szervezéséhez, öt fő fázisa: a szolgáltatásstratégia, a szolgáltatástervezés, a szolgáltatásbevezetés, a szolgáltatásüzemeltetés, és az állandó szolgáltatásfejlesztés.

ITILv3_szolgaltatas-eletciklus

Az ITIL képesítési rendszer moduláris felépítésú, szintjei:
 

ITIL Foundation szint


Ez a szint megismerteti a jelentkezőket az ITIL szolgáltatás-életciklus kulcsfontosságú elemeivel, fogalmaival és terminológiájával


ITIL Intermediate Level
A középhaladó szinten két szakirány áll rendelkezésre. A jelentkezők saját igényüknek megfelelően választhatják ki, hogy mely szakirányba indulnak, és mely modulokat végzik el.

 

1. Az életciklus szakirány (Lifecycle stream)
Tanfolyamai és vizsgái az ITIL szolgáltatás-életciklusának öt fő fázisára épülnek. Elsősorban vezetőknek szólnak, akik nem a folyamatok részleteit, hanem a teljes keretrendszert szeretnék átlátni és bevezetését sikeresen megvalósítani. Szintén az életciklus szakirány tanfolyamait javasolható azoknak, akik az ITIL szakértő (Expert) képesítéshez szükséges 22 kreditpontot szeretnék összegyújteni. Az ITIL  szakértő képesítéshez ezen felül a Managing Across the Lifecycle címú tanfolyam és vizsga is szükséges.

2. A képesség szakirány (Capability stream)

A képesség szakirány tanfolyamai a mindennapok gyakorlatát mutatják be az ITIL folyamatokban tevékenyen közremúködő szakemberek, folyamatgazdák számára, sokkal részletesebben, mint az életciklus szakirány tanfolyamai. A képesség szakirány tanfolyamai a folyamatokban meghatározott napi tevékenységekért felelős szakértő szemszögéből, csoportosítva tárgyalják az ITIL folyamatokat.

Tanegységei:

  • Tervezés, védelem és optimalizálás (Planning, Protection and Optimalization)
  • Szolgáltatási ajánlatok és megállapodások (Service Offerings and Agreements)
  • Kiadás, irányítás és ellenőrzés (Release, Control and Validation)
  • Üzemeltetési támogatás és elemzés (Operational Suppport and Analysis)


ITIL Expert Level

Az Expert képesítés „A teljes életciklus menedzsmentje” (Managing Across the Lifecycle) elnevezésú tanfolyam elvégzésével és vizsga letételével szerezhető meg.

 

ITIL Master Qualification.
A minősítés igazolja, hogy a jelölt képes alkalmazni az ITIL elveit , módszereit és technikáit.

credit_system