9+1 szórakoztató weboldal és alkalmazás gyerekeknek

2015-06-18

Itt a nyár, a szünet. Reméljük idén nyáron sokat süt majd a nap, de mit kezdjünk a gyerekkel, ha éppen rossz idő van? Úton-útfélen halljuk, hogy ezek a mai gyerekek már nem is tudnak „rendesen” játszani, csak a kütyüket nyomkodják. ...

Itt a nyár, a szünet. Reméljük idén nyáron sokat süt majd a nap, de mit kezdjünk a gyerekkel, ha éppen rossz idő van?

Úton-útfélen halljuk, hogy ezek a mai gyerekek már nem is tudnak „rendesen” játszani, csak a kütyüket nyomkodják. Ahelyett, hogy sportolnának, vagy olvasnának… Nos, örömmel tudatjuk, hogy mindezt egy-egy esős napon akár a gyerek javára is fordíthatjuk!

A programozási fogalmak alapvető ismerete javítja a problémamegoldó és gondolkodási készséget, amelyet a gyerek később akkor is tud hasznosítani élete során, ha végül nem válik belőle programozó. A Microsoft elnöke, Bill Gates szerint: "A programozás tanulás megmozgatja az elmét, gondolkodni tanít, és olyan gondolkodásmódot alakít ki, amely az élet valamennyi területén hasznos.

A gyerekek számára különösen fontos, hogy a programozás alapjait szórakoztató, könnyen érthető módon sajátíthassák el. Ehhez pedig olyan alkalmazások szükségesek, melyek grafikailag, képi világukban is megfelelnek egy 8-14 éves gyermek elvárásai számára. Az általános iskolai informatikai oktatás közkedvelt eszköze a Logo programnyelv. Mára azonban már nem csak a teknősbéka az egyetlen alternatíva. Szerencsére egyre több oktatójátékot fejlesztenek ki, így szabadon válogathatunk közülük.

code.org

Korosztály: Minden korosztály számára (A Kódolás Órája)

                 4 évestől (20 órás tanfolyamok)

Platform: online,

Nyelv: magyar

Ár: ingyenes

Több 10 millió gyerek vett részt a "Kódolás órája" mozgalomban, mellyel bárki megtanulhatja a programozás alapjait. „Először azt hiszed, csak egy játék. Később rájösz, hogy megtanultál JavaScriptben programozni. Ha ennél nem is mész tovább, már közelebb kerültél, hogy megértsd, hogyan múködnek a minket körülvevő gépek és programok. Ingyenes, interaktív programozás leckék bárkinek!”

Code.org

Scratch és Scratch Jr.

Korosztály: 7 éves kor fölött (Scratch)

                 5-7 éves kor között (Scratch Jr)

Platform: Windows, Mac, offline szerkesztő

Nyelv: magyarul is elérhető.

Ár: ingyenes

A Scratch mottója: „A kódolás az új írástudás!”. Ingyenes programozási környezet, amellyel saját játékokat, animációkat vagy meséket lehet tervezni, amelyet utána kipróbálhat az egész Scratch közösség, és visszajelzéseket kaphat a készítő.
 

Lightbot és Lightbot Jr.

Korosztály: 4-8 éveseknek (Lightbot Jr)

                 9 év fölött (Lightbot)

Platform: online, iOS, Android

Nyelv: angol, de az angol mellett már 17 egyéb nyelven is elérhető. Magyarul azonban sajnos (még) nem tud.

Ár: ingyenes (web), 4.99$ (iOS), 600 Ft (Android)

A Lightbot egy puzzle játék, melyet egy Danny Yaroslavski nevú kanadai egyetemi hallgató fejlesztett ki. A Kódolás Órája mozgalom részeként  az online verzió ingyenes.


Alice

Korosztály: 8 év fölött

Platform: Windows, Mac, és Linux letöltési lehetőségek

Nyelv: angol

Ár: ingyenes

Objektum orientált 3D-s környezetben tanít programozni, és a Java, C++, and C# nyelvek alapjaiba vezeti be a gyerekeket. Olyan neves cégek szponzorálják, mint az Oracle, a Sun, illetve a Google.


Kodable

Korosztály: 5-8 év között

Platform: iOS

Nyelv: angol

Ár: ingyenes (45 szint a 105-ből), de a pro verzióért fizetni kell.

Puzzle játék, melyhez sem angolul, sem olvasni nem kell tudni.


Robozzle

Korosztály: 6 év fölött (felnőtteknek is)

Platform: online, iOS, Android, Windows

Nyelv: angol

Ár: ingyenes, 0.99$ (Windows)

Ha idősebb gyermekeknek keresünk kihívást, akkor érdemes velük kipróbáltatni a Robozzle-t. Az appot a Microsoft programozója Igor Ostrovsky készítette szabadidejében. Robot programozós játék, mely segít a rekurzió megértésében.


Crunchzilla.com

Korosztály: 9 éves kortól (Code Monster)
                 Kamaszok és felnőttek (Code Maven)

Platform: online

Nyelv: angol

Ár: ingyenes

Négy különböző alkalmazást találhatunk az oldalon életkor, illetve feladatok szerint csoportosítva. A Javascript rejtelmeibe vezeti be a gyerekeket. A legfiatalabbakat egy szörny vezeti a feladatok során (Code Monster), később pedig Maven segítségével ismerkedhetünk meg a programnyelvvel, készíthetünk játékokat, és növelhetjük statisztikai és adatbáziskezelői ismereteinket.


Code Combat

Korosztály: 13 éves kor fölött

Platform: online

Nyelv: magyar

Ár: ingyenes (CodeCombat Basic), havidíjas előfizetés $9.99 (Prémium)

A klasszikus mászkálós szerepjátékokra hasonlít, ám itt a karakterek mozgatásához, nem elég csak a billentyúzetet nyomkodni, valódi programokat kell írnunk, méghozzá JavaScriptben, vagy Phyton-ban. Mindez hozzásegíti a játékosokat, hogy a feladatmegoldások során megtanulják a programok múködésének és felépítésének alapvető sajátosságait.


Machineers

Korosztály: 8-14 éves kor között

Platform: iOS, Android, Stream

Nyelv: angol

Ár: ingyenes demo verzió, később fizetős.

A játékban a gyerekek robotoknak segítenek, méghozzá a kódolási alapelvek alkalmazásával elromlott, törött gépeket kell kijavítaniuk. A Machineerst dán Lohika Games csapata azután fejlesztette ki, miután a szokásos puzzle kaland oktatójátékok egyik ifjú tesztelője arról panaszkodott, hogy a hagyományos oktatójátékok olyanok, mint a „csokoládéval bevont brokkoli”.

A drag and drop technikának köszönhetően nem kell különösebb matematikai vagy kódolási tudással rendelkezni a játékhoz, mégis sikeresen ismerteti meg a gyerekekkel a programozást, a logikus gondolkodást.

 

És + 1, közösségi finanszírozással megvalósuló magyar projekt, a


Kids2code

A projekt kettős célkitúzéssel indul:

  1.  „Az Utazó Kód Brigád: Magyarországon bárhol házhoz mennek, és megismertetik módszereiket a tanárokkal, oktatókkal, szülőkkel és gyerekekkel.
  2. Az online tudásportáljukon közzétett többnyelvú tananyag mindenkinek segítséget és útmutatást nyújt majd.

www.kids2code.org

Kids2code