Tippek a hatékony tanulásra

2015-02-17

Legtöbbünk számára a tanulás „nehéz út”, rengeteg elvesztegetett idővel és felesleges erőfeszítéssel. Tapasztalataink azt mutatják, hogy mindez érvényes a felnőtt oktatásra is. Hiába vannak tanulóink között többségben azok, akik ...

BekaLegtöbbünk számára a tanulás „nehéz út”, rengeteg elvesztegetett idővel és felesleges erőfeszítéssel.

Tapasztalataink azt mutatják, hogy mindez érvényes a felnőtt oktatásra is. Hiába vannak tanulóink között többségben azok, akik egy, sőt nemritkán két diplomát is szereztek, néha mégis előfordul, hogy nehezen birkóznak meg a tananyaggal, illetve a vizsgákkal. Tény, hogy tanfolyamaink rövid, intenzív kurzusok, így viszonylag nagyobb tudásmennyiséget kell gyorsan elsajátítani. Ugyanakkor az évek során azt vettük észre, hogy minél inkább figyelembe vesszük az előzetes tudásszintet, minél gyakorlatiasabb a képzés, minél több valódi feladatot oldanak meg diákjaink, minél több ábrát, segédanyagot használunk, annál sikeresebben teljesítenek vizsgahelyzetben.

 Öröm számunkra, hogy ezen tapasztalatainkat immár egy amerikai kutatás is megerősíti. A jó tanításnak  ugyanis Henry Roediger és Mark McDaniel szerint kreatívnak, személyre szabottnak kell lennie, különböző tanulási módszereket és stratégiákat kell használni, hogy megkönnyítse a diákok számára a tanulást. Roediger és McDaniel a St. Louis-i Washington Egyetem pszichológusai, akik a tanulás és az emlékezet rejtelmeit kutatják. Legfrissebb eredményeiket Peter Brown íróval közösen szerzett könyvükben, a Make It Stick: The Science of Successful Learning-ben adták közre.

Hatekony_tanulas

McDaniel nyolc pontból álló, a kutatási eredményeire alapozott javaslatait a vox.com weboldalon Joseph Stromberg foglalta össze, a cikk magyar fordítása pedig itt olvasható.

1. Felejtsd el a puszta újraolvasást
A puszta ismétlés nem visz olyan ütemben előre, mint amennyi időt fektetünk bele. Második olvasásra ugyanis már ismertnek hisszük a szöveget, így fontos dolgok felett siklik el figyelmünk.

2. Faggasd magad minél többet
Ez a pont az önellenőrzés fontosságára mutat rá. A jól feltett kérdések hozzásegítenek tudásunk elmélyítéséhez.

3. Kösd össze az új tudást a már meglévővel
A régi és az új tudás összekapcsolása nagyban fokozza a tanulás hatékonyságát, érdemes tehát folyamatosan kapcsolatokat keresni a friss és a már meglévő ismereteink között.

4. Rajzold le az információt
Használjunk diagramokat, modelleket vagy folyamatábrákat!

5. Használj tanulókártyákat
Ez ugyanis a fent említett automatikus, monoton ismétléssel szemben céltudatos folyamat. Csak a céltalan, pusztán önmagáért való ismétlés nem vezet sehova.

6. Felejtsd el az utolsó pillanatot
Ha az információt hosszú távon is meg szeretnénk jegyezni – és miért ne szeretnénk, ezért tanulunk ugyebár – akkor nem érdemes a tanulást az utolsó pillanatra hagyni, mivel ezzel a módszerrel megfosztjuk magunkat a tudásanyag mélyebb elsajátításának lehetőségétől.

7. Tanári oldalról is fontos a megfelelő tagolás és adagolás
Az információkat részletekben, tagolva, visszautalva, kereszthivatkozásokkal más területekre érdemes oktatni, mert így a tudás a gyakorlatban sokkal jobban alkalmazhatóvá válik.

8. Nincsenek “matekos” emberek
Ez a pont arra utal, hogy számunkra nehezebb területeken is sikeresen fejlődhetünk, nincs „kőbe vésve”, hogy egyes emberek csak adott területeken lehetnek sikeresek. Képességeink fejleszthetők, és feladatunk, hogy ezt minél hatékonyabban megtegyük. Hosszútávon ez lehet a hatékony tanulás kulcsa.